KADAR BELA (1877 - 1955), SERENADA, OK. 1925
tusz na papierze, wymiary: 40.5 x 21.5 cm w świetle passe-partout, sygn. p.d.: „KADAR / BELA”, na odwrocie nalepka z ramiarni Grey Goose z Los Angeles, ponadto nalepka z Papillon Gallery z Los Angeles.
28.000
Bela Kadar urodził się Budapeszcie,kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Artysta w swoich pracach czerpał z wielu nurtów i kierunków artystycznych pierwszej połowy XX wieku. Wrodzona ciekawość, otwarty umysł i chęć ciągłego poszerzania artystycznych horyzontów sprawiła, iż zaczął łączyć ekspresjonizm, kubizm, futuryzm i konstruktywizm i tłumaczyćje na swój własny, unikatowy język. Do najchętniej podejmowanych przez artystę tematów należały sceny ukazujące kochanków, kobiece akty, węgierski folklor oraz sceny rodzajowe. Przyjazd do Berlina w 1923 roku i związanie się z grupą Der Strum był punktem zwrotnym w twórczości węgierskiego artysty. Bela Kadar wystawiał z grupą, a także publikował swoje prace w magazynie Der Strumaż do 1932 roku.Pracę Kadar z początku lat 20. charakteryzują ostre, kanciaste krawędzie oraz silne nacechowanie emocjonalne. Z czasem styl ulega zmianie - staje się bardziej narracyjny, zaczynają przeważać tematy związane z węgierskim folklorem, bardzo dobrze widoczna jest inspiracja pracami z kręgu Der Blaue Reiter oraz stylistyką Marca Chagalla.
„Serenada” którą prezentujemy pochodzi z około 1925 roku - i doskonale uwidacznia okres przejściowy w twórczości artysty. Kanciaste budynki o ostrych krawędziach poprzecinane pasami ulic kontrastują z obłym, delikatnym kształtem sylwetki pary zakochanych, wtulonych w siebie tak, iż tworzą jedno ciało.
KADAR BELA (1877 - 1955), SERENADA, OK. 1925 KADAR BELA (1877 - 1955), SERENADA, OK. 1925 KADAR BELA (1877 - 1955), SERENADA, OK. 1925